PO en SBO lessen

Hieronder zie je het overzicht van alle lessen voor het (speciaal) basisonderwijs.

Naast de 48 lessen voor groep 1 t/m 8 hebben wij ook een lessenreeks voor de eerste twee jaren van het VO ontwikkeld. Je kunt de tabs gebruiken om te selecteren.

Les 01: Nep heks, echt gek

Les 01: Nep heks, echt gek

DG – ICT basisvaardigheden DG – Mediawijsheid Groep 2 Thema – Echt & Nep Thema – Filmen
Les 02: Codeer de rups

Les 02: Codeer de rups

DG – Computational Thinking DG – ICT basisvaardigheden DG – Informatievaardigheden Groep 2 Thema – Robots
Les 03: Gamen met LEGO

Les 03: Gamen met LEGO

DG – Computational Thinking DG – ICT basisvaardigheden DG – Mediawijsheid Groep 2 Thema – Gaming
Les 04: Wat word ik?

Les 04: Wat word ik?

DG – ICT basisvaardigheden DG – Mediawijsheid Groep 2 Thema – Filmen Thema – Online Identiteit
Les 05: De Bee-bot robot

Les 05: De Bee-bot robot

DG – Computational Thinking Groep 2 Thema – Programmeren
Les 06: De kasteelbouwer

Les 06: De kasteelbouwer

DG – ICT basisvaardigheden DG – Mediawijsheid Groep 2 Thema – Toekomstberoepen
Les 07: Levende tekeningen

Les 07: Levende tekeningen

DG – ICT basisvaardigheden DG – Mediawijsheid Groep 2 Thema – Echt & Nep Thema – Filmen Thema – Hightech technieken
Les 08: Robot kan tekenen

Les 08: Robot kan tekenen

DG – ICT basisvaardigheden DG – Mediawijsheid Groep 3 Thema – Online Identiteit
Les 09: ScratchJR

Les 09: ScratchJR

DG – Computational Thinking DG – ICT basisvaardigheden DG – Mediawijsheid Groep 3 Thema – Programmeren
Les 10: Offline en online gamen

Les 10: Offline en online gamen

DG – ICT basisvaardigheden DG – Mediawijsheid Groep 3 Thema – Gaming
Les 11: Mijn animatie

Les 11: Mijn animatie

DG – ICT basisvaardigheden DG – Mediawijsheid Groep 3 Thema – Filmen Thema – Toekomstberoepen
Les 12: Muziektekeningen

Les 12: Muziektekeningen

DG – Computational Thinking DG – ICT basisvaardigheden DG – Mediawijsheid Groep 3 Thema – Toekomstberoepen
Les 13: Green screen

Les 13: Green screen

DG – Computational Thinking DG – ICT basisvaardigheden DG – Mediawijsheid Groep 3 Thema – Echt & Nep Thema – Filmen
Les 14: Hoe word jij oud?

Les 14: Hoe word jij oud?

DG – ICT basisvaardigheden DG – Informatievaardigheden DG – Mediawijsheid Groep 3
Les 15: De binnenkant van robots

Les 15: De binnenkant van robots

DG – Computational Thinking DG – ICT basisvaardigheden DG – Mediawijsheid Groep 4 Thema – Robots
Les 16: Mijn Droomhuis

Les 16: Mijn Droomhuis

DG – ICT basisvaardigheden DG – Informatievaardigheden DG – Mediawijsheid Groep 4 Thema – Toekomstberoepen
Les 17: Word de DJ

Les 17: Word de DJ

DG – Computational Thinking DG – ICT basisvaardigheden DG – Mediawijsheid Groep 4 Thema – Toekomstberoepen
Les 18: Led buttons

Les 18: Led buttons

DG – ICT basisvaardigheden DG – Mediawijsheid Groep 4 Thema – Hightech technieken
Les 19: Filmgeschiedenis

Les 19: Filmgeschiedenis

DG – Computational Thinking DG – ICT basisvaardigheden Groep 4 Thema – Echt & Nep Thema – Filmen
Les 20: Digitale verkleedpartij

Les 20: Digitale verkleedpartij

DG – Computational Thinking DG – ICT basisvaardigheden DG – Mediawijsheid Groep 4 Thema – Online Identiteit
Les 21: Programmeer je vriend

Les 21: Programmeer je vriend

DG – Computational Thinking DG – ICT basisvaardigheden Groep 4 Thema – Programmeren
Les 22: Robot huisdieren

Les 22: Robot huisdieren

DG – Computational Thinking DG – ICT basisvaardigheden DG – Mediawijsheid Groep 5 Thema – Robots
Les 23: Het levende sprookje

Les 23: Het levende sprookje

DG – Computational Thinking DG – Informatievaardigheden DG – Mediawijsheid Groep 5 Thema – Filmen Thema – Programmeren
Les 24: Game designer

Les 24: Game designer

DG – ICT basisvaardigheden DG – Mediawijsheid Groep 5 Thema – Gaming
Les 25: Holo echt of nep?

Les 25: Holo echt of nep?

DG – Computational Thinking DG – ICT basisvaardigheden DG – Mediawijsheid Groep 5 Thema – Echt & Nep
Les 26: Youtube helden

Les 26: Youtube helden

DG – ICT basisvaardigheden DG – Informatievaardigheden DG – Mediawijsheid Groep 5 Thema – Filmen Thema – Online Identiteit
Les 27: Deepfake

Les 27: Deepfake

DG – Computational Thinking Groep 5 Thema – Echt & Nep Thema – Filmen
Les 28: 3D print sprint

Les 28: 3D print sprint

DG – Computational Thinking DG – ICT basisvaardigheden DG – Informatievaardigheden Groep 5 Thema – Toekomstberoepen
Les 29: Wereldgame

Les 29: Wereldgame

DG – Computational Thinking DG – ICT basisvaardigheden DG – Mediawijsheid Groep 6 Thema – Gaming
Les 30: Lichtmachine

Les 30: Lichtmachine

DG – Computational Thinking DG – ICT basisvaardigheden Groep 6 Thema – Hightech technieken
Les 31: Computer 3D animatie

Les 31: Computer 3D animatie

DG – ICT basisvaardigheden DG – Mediawijsheid Groep 6 Thema – Echt & Nep Thema – Filmen
Les 32: Perfecte foto

Les 32: Perfecte foto

DG – Informatievaardigheden DG – Mediawijsheid Groep 6 Thema – Online Identiteit
Les 33: Planner 5D: Mijn nieuwe huis

Les 33: Planner 5D: Mijn nieuwe huis

DG – ICT basisvaardigheden DG – Mediawijsheid Groep 6 Thema – Toekomstberoepen
Les 34: Werken bij de film

Les 34: Werken bij de film

DG – ICT basisvaardigheden DG – Informatievaardigheden DG – Mediawijsheid Groep 6 Thema – Filmen Thema – Toekomstberoepen
Les 35: Robots vervangen mensen?

Les 35: Robots vervangen mensen?

DG – ICT basisvaardigheden DG – Mediawijsheid Groep 6 Thema – Robots
Les 36: App bouwen

Les 36: App bouwen

DG – Computational Thinking DG – Informatievaardigheden DG – Mediawijsheid Groep 7 Thema – Hightech technieken
Les 37: VR achtbaan

Les 37: VR achtbaan

DG – Computational Thinking DG – ICT basisvaardigheden DG – Mediawijsheid Groep 7 Thema – Toekomstberoepen
Les 38: Cyberpesten

Les 38: Cyberpesten

DG – ICT basisvaardigheden DG – Informatievaardigheden DG – Mediawijsheid Groep 7 Thema – Online Identiteit
Les 39: 3D pennen

Les 39: 3D pennen

DG – Computational Thinking DG – ICT basisvaardigheden DG – Informatievaardigheden Groep 7 Thema – Toekomstberoepen
Les 40: Hotspot maken

Les 40: Hotspot maken

DG – ICT basisvaardigheden DG – Informatievaardigheden DG – Mediawijsheid Groep 7 Thema – Filmen Thema – Toekomstberoepen
Les 41: Robot van de toekomst

Les 41: Robot van de toekomst

DG – ICT basisvaardigheden DG – Mediawijsheid Groep 7 Thema – Robots
Les 42: Gameverslaafd

Les 42: Gameverslaafd

DG – ICT basisvaardigheden DG – Mediawijsheid Groep 7 Thema – Gaming
Les 43: Nepnieuws

Les 43: Nepnieuws

DG – ICT basisvaardigheden DG – Informatievaardigheden DG – Mediawijsheid Groep 8 Thema – Echt & Nep Thema – Filmen
Les 44: Wat deel je online

Les 44: Wat deel je online

DG – Mediawijsheid Groep 8 Thema – Online Identiteit
Les 45: Wat de hack

Les 45: Wat de hack

DG – Computational Thinking DG – Mediawijsheid Groep 8 Thema – Programmeren
Les 46: Gekochte vloggers

Les 46: Gekochte vloggers

DG – ICT basisvaardigheden DG – Informatievaardigheden DG – Mediawijsheid Groep 8 Thema – Filmen Thema – Toekomstberoepen
Les 47: Zelfrijdende auto

Les 47: Zelfrijdende auto

DG – Computational Thinking DG – ICT basisvaardigheden DG – Mediawijsheid Groep 8 Thema – Robots
Les 48: Planner 5D droomschool

Les 48: Planner 5D droomschool

DG – Computational Thinking DG – ICT basisvaardigheden Groep 8 Thema – Gaming
Les 49: Digitale escape room

Les 49: Digitale escape room

DG – Computational Thinking DG – ICT basisvaardigheden DG – Informatievaardigheden DG – Mediawijsheid Groep 8 Thema – Gaming

Dit lessenoverzicht is samengesteld voor het (speciaal) basisonderwijs. Mediawegwijs heeft voor beide vormen onderwijs een complete leerlijn digitale geletterdheid van 48 lessen ontwikkeld. Deze mediawijze lessen zijn speciaal samengesteld voor groep 1 tot en met groep 8. Dankzij onze ervaring en brede vakkennis geven onze vakdocenten in elke groep op het passende niveau les.

De lessen zijn heel praktisch en dat vinden de kinderen erg leuk. Ze gaan echt zelf actief aan de slag. We geven geen losse workshops met veel theorie maar lessen met inhoud. Deze lessen worden gegeven door onze vakdocenten zodat de eigen leerkracht niet voor de klas hoeft te staan. Dit geeft een stukje verlichting van de werkdruk en de leerkracht leert ‘on the job’ dankzij dit mooie en unieke train-de-trainer concept. Dan kan de leerkracht eventueel op een later moment zelf ook aan de slag de lesstof.

Wij brengen digitale geletterdheid binnen de school op basis van vier pijlers:

  • Informatievaardigheden
  • Computational thinking
  • Mediawijsheid
  • ICT-basisvaardigheden

Ieder kind maakt op een heel praktische manier kennis met alle verschillende onderdelen van nieuwe media. Ze leren programmeren, leren nepnieuws en echt nieuws van elkaar te onderscheiden, gaan aan de slag met een greenscreen en VR-bril, maar ook een serieus en heel belangrijk thema als cyberpesten komt aan bod. Dit is heel actueel. Door de lockdown is dit enorm toegenomen. Binnen mediaonderwijs is dit een belangrijk onderdeel om bespreekbaar te maken zodat de leerlingen zien en inzien welke gevolgen cyberpesten kan hebben.