Blog

Nieuws

Online thuisles Robots, 22 april 2020

Speciaal voor de kinderen die nu thuis les krijgen maakte gastdocent Biko van Mediawegwijs een leuke en leerzame thuisles over Robots.
Gelukkig kunnen de lessen straks weer gewoon live in de klassen gegeven worden.

De online thuisles is hier te bekijken, veel plezier!

DG-Computational Thinking

Les 48: Planner 5D


Groep 8 – Van je allergekste droomkamer teken je een plattegrond. De plattegrond gebruik je om je 3D gebouw te bouwen. Hiervoor gebruiken we “planner 5D,” een 3D ontwerp app.

Apps en technologie

  • App: Planner 5D

Bijgeleverde materialen

  • Docentenhandleiding

Leerdoelen digitale geletterdheid

  • ICT basisvaardigheden: Creëren van media
  • Computational Thinking:
    Simulatie en modellering
    Abstractie in processen

Terug naar overzicht

DG-ICT basisvaardigheden

Les 47: Robot als vriend?


Groep 8 – 
Zou het mogelijk zijn om vriendschap te sluiten met een robot? Dat gaan we in deze les uitzoeken! 

Allereerst gaan de leerlingen in groepjes op zoek naar meer informatie (online). Zo leren ze wat een robot precies is. En wat vriendschap voor ze betekent. Ze bepalen hiervoor zelf de zoekstrategieën en noteren de uitkomsten. Ook bespreken ze hun bevindingen met elkaar – er kan flink op los gefilosofeerd worden! Daarnaast worden er klassikaal interactieve video’s bekeken over het thema.

Met behulp van de app “Canva” maken de leerlingen een poster over het onderwerp, en geven ze antwoord op de hoofdvraag: “Is het mogelijk om vriendschap te sluiten met een robot?”

Apps en technologie

  • App: Canva

Bijgeleverde materialen

  • Docentenhandleiding
  • Werkvellen
  • Vragenkaarten
  • Stappenuitleg van de app “Canva”

Leerdoelen digitale geletterdheid

  • Informatievaardigheden: Zoekstrategieën bepalen
  • ICT basisvaardigheden: Creëren van media

Terug naar overzicht

DG-ICT basisvaardigheden

Les 46: Gekochte vloggers


Groep 8 – Vloggers maken soms reclame in hun vlogs. Het is niet altijd duidelijk wanneer ze dat doen. Zo raak je beïnvloed zonder dat je dat zelf door hebt of zonder dat je dat wilt. Om beter te weten wanneer je naar reclame kijkt in een vlog gaan we verschillende vlogreclames onderzoeken en we gaan er zelf een maken!

Apps en technologie

  • Filmfunctie op tablets

Bijgeleverde materialen

  • Docentenhandleiding

Leerdoelen digitale geletterdheid

  • Informatievaardigheden: beoordelen of informatie bruikbaar, betrouwbaar en representatief is
  • ICT basisvaardigheden: Creëren van media
  • Mediawijsheid: herkennen of een mediaboodschap commercieel, informerend of amuserend is

Terug naar overzicht

 

DG-Computational Thinking

Les 45: What the hack


Groep 8 – Deze les richt zich op het thema online omgangsvormen. We gaan het onderwerp hacken verkennen. Wat is dit eigenlijk precies? Ook gaan we zelf aan de slag met computers en het internet!

Apps en technologie

  • lab.hackintheclass.nl

Bijgeleverde materialen

  • Docentenhandleiding

Leerdoelen digitale geletterdheid

  • Mediawijsheid: Omgaan met media en sociale netwerken en begrijpen van online omgangsvormen
  • Computational thinking: Kennis hebben en begrijpen van digitale technologie

Terug naar overzicht

DG-ICT basisvaardigheden

Les 44: Imago vs Identiteit


Groep 8 – Ieder mens heeft een eigen identiteit. Wat is je identiteit en wat zegt het over jezelf? Het is (in de digitale wereld) steeds belangrijker om naast je identiteit na te denken over je imago. Wat is je imago eigenlijk?

Sinds de opkomst van de social media is het nog belangrijker om goed na te denken over deze thema’s. Want wil je wel zijn zoals je jezelf laat zien op social media? Hoe ga je met groepsdruk om? In deze les ontwikkelen de leerlingen een interactieve film waarin ze vragen verwerken. Ook gaan ze zelf op zoek naar de antwoorden.

Apps en technologie

  • Movietrader

Bijgeleverde materialen

  • Docentenhandleiding

Leerdoelen digitale geletterdheid

  • Mediawijsheid: bewustwording van online identiteit
  • ICT basisvaardigheden: Creëren van media

Terug naar overzicht