PO en SBO lessen
Hieronder zie je het overzicht van alle lessen voor het (speciaal) basisonderwijs.
Naast de 48 lessen voor groep 1 t/m 8 hebben wij ook een lessenreeks voor de eerste twee jaren van het VO ontwikkeld. Je kunt de tabs gebruiken om te selecteren.
- All
- Burgerschap
- DG – Computational Thinking
- DG – ICT basisvaardigheden
- DG – Informatievaardigheden
- DG – Mediawijsheid
- Groep 2
- Groep 3
- Groep 4
- Groep 5
- Groep 6
- Groep 7
- Groep 8
- Rekenen & Media
- Taal & Media
- Thema – Echt & Nep
- Thema – Filmen
- Thema – Gaming
- Thema – Hightech technieken
- Thema – Online Identiteit
- Thema – Programmeren
- Thema – Robots
- Thema – Toekomstberoepen
- Verdiepend
Dit lessenoverzicht is samengesteld voor het (speciaal) basisonderwijs. Mediawegwijs heeft voor beide vormen onderwijs een complete leerlijn digitale geletterdheid van 48 lessen ontwikkeld. Deze mediawijze lessen zijn speciaal samengesteld voor groep 1 tot en met groep 8. Dankzij onze ervaring en brede vakkennis geven onze vakdocenten in elke groep op het passende niveau les.
De lessen zijn heel praktisch en dat vinden de kinderen erg leuk. Ze gaan echt zelf actief aan de slag. We geven geen losse workshops met veel theorie maar lessen met inhoud. Deze lessen worden gegeven door onze vakdocenten zodat de eigen leerkracht niet voor de klas hoeft te staan. Dit geeft een stukje verlichting van de werkdruk en de leerkracht leert ‘on the job’ dankzij dit mooie en unieke train-de-trainer concept. Dan kan de leerkracht eventueel op een later moment zelf ook aan de slag de lesstof.
Wij brengen digitale geletterdheid binnen de school op basis van vier pijlers:
- Informatievaardigheden
- Computational thinking
- Mediawijsheid
- ICT-basisvaardigheden
Ieder kind maakt op een heel praktische manier kennis met alle verschillende onderdelen van nieuwe media. Ze leren programmeren, leren nepnieuws en echt nieuws van elkaar te onderscheiden, gaan aan de slag met een greenscreen en VR-bril, maar ook een serieus en heel belangrijk thema als cyberpesten komt aan bod. Dit is heel actueel. Door de lockdown is dit enorm toegenomen. Binnen mediaonderwijs is dit een belangrijk onderdeel om bespreekbaar te maken zodat de leerlingen zien en inzien welke gevolgen cyberpesten kan hebben.