Online challenges: populair onder jongeren
Online challenges zijn steeds vaker in het nieuws. En steeds meer jongeren doen hieraan mee. Deze uitdagingen variëren van onschuldige en vermakelijke activiteiten – voor de lol – tot gevaarlijke en riskante stunts. De challenges gaan viral via social media en op deze manier bereiken ze veel jongeren. Ze zorgen voor een echte hype. Dan is het soms lastig om iets niet te doen, omdat je weet dat het risicovol is. Maar de druk van de groep kan ervoor zorgen dat je het dan toch doet. En soms zien de jongeren vooraf niet eens in dat een challenge gevaarlijk is.
Hoe werkt een online challenge?
Met een online challenge dagen jongeren elkaar uit om gekke of gevaarlijke dingen te doen. Juist door hun leeftijd zijn jongeren gevoelig voor dit soort online activiteiten. Ze zien de gevaren niet; ze overschatten het risico. En er is nog een gevaar: sommige challenges zijn niet echt, maar ‘fake’. Toch zijn gelukkig niet alle online challenges gevaarlijk. Weten jullie nog de Ice-bucket challenge? Je moest drie andere mensen uitdagen om ook een emmer met ijsblokjes/koud water over zichzelf heen te gooien. Of ‘de vloer is lava’ waarbij het de bedoeling is om zo snel mogelijk met je voeten van de vloer te gaan en bijvoorbeeld op een stoel of tafel te klimmen. Of moeten fluiten na het eten van een beschuitje. Dit levert hilarische beelden op, net als dat iemand chipjes moet eten waarvan er een paar heel pittig zijn. Wat ook samengaat met de challenge: je voert niet alleen de uitdaging uit, maar laat het ook filmen en plaatst het vervolgens online.
Gevaarlijke online challenges
Naast bovengenoemde leuke en grappige challenges, zijn er ook gevaarlijke challenges. Voorbeelden hiervan zijn de Outlet challenge, waarbij je metalen voorwerpen in een stopcontact moet steken om vonken te creëren. Met brand en elektrocutie als gevaar. Of de Choking challenge waarbij een jongere zichzelf wurgde met als doel om flauw te vallen. Ook het innemen van bepaalde medicijnen is populair als challenge.
Bewustwording van risico’s
Als ouders en opvoeders, maar zeker ook als leerkracht, is het van groot belang om jongeren bewust te maken van de keerzijde van challenges. Ga met ze in gesprek over challenges; dat ze leuk en hilarisch zijn, maar dat er ook gevaarlijke challenges zijn. Dit laat weer zien hoe belangrijk het is dat jongeren leren om verantwoord online gedrag aan te leren. Zorg er ook voor dat je met elkaar in gesprek blijft. Zodat jongeren durven te delen wat ze meemaken. Misschien ervaren ze bijvoorbeeld online pestgedrag omdat ze niet meedoen aan een challenge. Of vinden ze het lastig hoe ze zich online horen te gedragen. Allemaal belangrijke onderwerpen voor gesprek. Zeker in de bovenbouw.