Gossip Girl-accounts op TikTok: wat doe je als school?
Grote zorgen om Gossip Girl-accounts op scholen. Waarom? Via het immens populaire kanaal TikTok, en ook Snapchat, worden roddels verspreid over docenten en andere leerlingen.
Via alle media kunnen we lezen dat er op dit moment een explosieve groei is aan dit soort ‘juice-kanalen’. Het account heeft de naam gekregen van een Amerikaanse serie ‘Gossip Girl’ die sinds de zomer wordt aangeboden door streamingdienst Netflix. Een roddelblog staat centraal in deze serie en is nu de ‘inspiratie’ voor de schadelijke roddels. Realiseren de makers van deze filmpjes op TikTok hoe schadelijk ze zijn? En hoe groot de impact is voor de genoemde personen?
Week tegen Pesten
In de ‘Week tegen Pesten’, die momenteel loopt, wordt aandacht gevraagd om pesten in welke vorm dan ook tegen te gaan. Dit online pestgedrag, want dat is het, onderstreept heel actueel het enorme belang. Want wat kun je hiertegen doen? Als school, als leerling, als ouder? Dat is niet eenvoudig. Het lijkt een fenomeen waar je heel lastig vat op krijgt. De accounts die de filmpjes verspreiden zijn bijna altijd anonieme accounts. Je kunt in de eerste plaats het betreffende kanaal melden bij TikTok. Maar het blijft niet alleen bij deze rapportage. Mits goed onderbouwd werkt TikTok in de meeste gevallen mee en verwijdert het account. Vergeet ook zeker niet om de school in te lichten. En aangifte doen bij de politie hoort ook tot de mogelijkheden. Al is het voor de politie niet altijd makkelijk om hier iets tegen te doen.
Brief naar ouders vanuit school
Veel middelbare scholen hebben afgelopen week een brief naar ouders gestuurd. Met daarin het verzoek het gesprek met het kind aan te gaan over deze zorgwekkende ontwikkeling. Met daarin het advies om uit te leggen aan kinderen waarom het anoniem verspreiden van foto’s, filmpjes en vooral roddels niet oké is. Bespreek het gevaar van dit soort accounts met kinderen (zowel het starten ervan als het aanleveren van roddels en het liken en reageren op berichten). Zo houden zij namelijk pestgedrag in stand. En dit leidt tot een groot gevoel van onveiligheid. Terwijl het juist de bedoeling is elk kind een veilige plek te bieden binnen de schooldeuren.
Belang van mediaonderwijs
Dit bewijst maar weer eens het belang van mediawijsheid als onderdeel van het curriculum. Hoe eerder je leerlingen mediawijs maakt, hoe meer leerlingen doordrongen zijn van hoe je online veilig en op een goede manier met elkaar omgaat. Ook al speelt dit probleem nu vooral op middelbare scholen, de groep 8 van nu zit volgend schooljaar op het voortgezet onderwijs. Dit soort onderwerpen kun je nu al bespreken met de leerlingen. En ze op deze manier een stukje mediawijzer te maken.
Benieuwd hoe we jouw school kunnen ondersteunen op het vlak van digitale geletterdheid? Neem contact op met Ilse Godtschalk, ze denkt graag met je mee.