2023: het jaar waarin we grenzen gaan verleggen
Het nieuwe jaar is al een paar weken van start, maar toch nemen we nog heel even de tijd om terug te blikken op 2022. Het jaar waarin we enorm groeiden als bedrijf. Steeds meer vakdocenten sloten zich bij ons aan, zodat we steeds meer leerlingen mediawijs kunnen maken.
Daar worden we ontzettend blij van. Want het is ons doel om leerlingen niet alleen geletterd, maar ook, of beter gezegd juist, digitaal geletterd de school uit te laten lopen na groep 8. Hoe groter ons team, hoe meer scholen zich kunnen aanmelden voor onze mediawijze lessen. Gesubsidieerd of niet.
2022, een dynamisch jaar
Afgelopen jaar was het jaar waarin we als bedrijf enorm zijn gegroeid. Steeds meer vakdocenten werden onderdeel van ons enthousiaste team, waardoor we op steeds meer scholen mediawijze lessen kunnen geven. Samen maken we met onze speciaal ontwikkelde, en up-to-date leerlijn per groep, steeds meer leerlingen klaar voor de digitale toekomst. Veel leerlingen hebben inmiddels al hun diploma ontvangen, de rest van de leerlingen ontvangt hun diploma later dit jaar.
Digitale geletterdheid verplicht curriculum
We schrijven al een aantal jaar dat digitale geletterdheid een verplicht onderdeel van het curriculum wordt. Komend jaar is het zo ver. De minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap heeft dit uitgesproken. De SLO noemde ons vervolgens, in de communicatie hierover, als voorbeeld hoe je digitale geletterdheid kunt introduceren binnen het onderwijs. Want alles wordt steeds meer gedigitaliseerd en de online wereld wordt een steeds groter onderdeel van onze wereld. Maar op het gebied van onderwijs blijft dit achter en zien we dit niet terug. En dat terwijl het zo belangrijk is.
De invloed van influencers is enorm
Leerlingen moeten zich staande kunnen houden in de digitaal ingerichte maatschappij. Ze moeten nepnieuws van echt nieuws kunnen onderscheiden. Ze moeten op de hoogte zijn en kennis hebben gemaakt met de nieuwste technische snufjes, zoals kunstmatige intelligentie. Ook moeten ze weten hoe ze zich online moeten gedragen. Er zijn inmiddels genoeg voorbeelden van hoe het niet moet. Kijk naar influencer Andrew Tate.
Enorm populair, vooral onder jongens, maar tegelijkertijd enorm omstreden om zijn vrouwonvriendelijke uitspraken. Hoe lukt het iemand om zoveel volgers te krijgen houden? Hij spreekt de jongens aan op hun mannelijkheid. Daar zijn ze gevoelig voor. Maar het lukt Tate vooral om ze aan hem te ‘binden’ doordat hij ze het gevoel geeft hen te begrijpen. Dit is een heel goed en actueel voorbeeld om in de klas te bespreken met leerlingen. Hoe denken zij hierover? Het is goed om ze te laten inzien dat niet alles wat ze online voorgeschoteld krijgen, oké is.
Grote stap binnen het gebied van kunstmatige intelligentie
Een ander voorbeeld is de app ChatGPT. Gaat deze app ervoor zorgen dat we niet meer zelf teksten hoeven te schrijven? Het lijkt een geval van ‘kat-in-het-bakkie’ voor leerlingen die een schrijfopdracht voor school moeten doen. Je typt een paar kernwoorden in en de app doet de rest. Met als eindresultaat: een complete tekst, opgebouwd uit verschillende alinea’s. Kant-en-klaar. Deze geavanceerde chatbot is een prototype met kunstmatige intelligentie, maar zal verder worden doorontwikkeld. Betekent dit dat schrijven als vak een gepasseerd station is? Kan een app dit voor de leerlingen doen en hoe ga je als school hiermee om?
Op de universiteiten in Australië laten ze sommige opdrachten, als reactie op deze nieuwste ontwikkeling, met pen en papier uitvoeren zodat ze zeker weten dat de tekst uit de koker van de student zelf komt en niet vanaf ChatGPT. Het is een geweldige stap binnen de wetenschap en op het gebied van kunstmatige intelligentie. Maar het is ook een makkelijk middel om zonder veel moeite of inzet je diploma te halen.
Hoe beoordeel je de ingeleverde tekst van een student? Is het zelf geschreven of is het de uitkomst van de app met slechts een paar drukken op de knop? Als onderwijsinstanties moet je hier bewust van zijn en ook je voordeel mee doen. Deze software kan namelijk ook dienst doen als voor het opsporen van plagiaat. Scholen moeten dus niet alleen hun leerlingen digitaal geletterd willen maken, maar ook de docenten van de school. Anders heb je het nakijken bij je leerlingen. Je moet en op de hoogte zijn en hierover het gesprek voeren met leerlingen.
2023, we gaan grenzen verleggen
Wij volgen de nieuwste ontwikkelingen en trends op de voet en blijven dat doen. En over ontwikkelingen gesproken… Het nieuwe jaar wordt het jaar waarin we letterlijk en figuurlijk grenzen gaan verleggen. Uiteraard gaan we op nog meer scholen onze mediawijze lessen geven. En ontwikkelen we nog meer lessen, zodat elk onderdeel van digitale geletterdheid aan bod blijft komt.
Maar we gaan ook over de grens, letterlijk over de Nederlandse grens. We zijn op dit moment druk bezig om achter de schermen de laatste zaken te regelen. Zodra alles rond is vertellen we je in welk land we les gaan geven. Maar we kunnen je nu al vertellen: Mediawegwijs gaat internationaal!