ChatGPT en werkstukken: gaat dat samen?!

ChatGPT heeft in een paar maanden tijd heel wat losgemaakt. Iedereen lijkt het erover te hebben. In talkshows, in het nieuws. Maar wat is het precies? En waarom is dit de snelst groeiende tool van dit moment?

ChatGPT is een chatbot met kunstmatige intelligentie (waarbij de computer denkt als mens). Wat niets anders betekent dan dat het een online programma is waarmee je kunt chatten. Je stelt een vraag, en ChatGPT geeft, in de juiste taal, antwoord. Maar je kunt ook schrijfopdrachten geven. Stel, je wilt een tekst schrijven over wilde bloemen. Dan typ je: “Schrijf een tekst over wilde bloemen” en de chatbot begint met schrijven. Hoe ga je hier binnen het onderwijs mee om?

Een werkstuk maken: doe je het zelf of geef je ChatGPT de opdracht?

De nieuwste technieken volgen elkaar razendsnel op. ChatGPT is in november 2022 gelanceerd en heeft alleen al in Nederland ruim 1,5 miljoen gebruikers. En onder deze gebruikers is de grootste groep scholieren en studenten. Niet zo verwonderlijk, als je bedenkt dat je dankzij deze chatbot veel sneller en zonder veel moeite de ene tekst na de andere ‘laat schrijven’. Een werkstuk maken, boekverslag of essay schrijven. Vraag het aan ChatGPT en het wordt voor je geschreven. Hoe ga je als school hiermee om? Staatssecretaris Alexandra van Huffelen (Digitalisering) zegt dat kunstmatige intelligentie, zoals ChatGPT, voor het onderwijs zowel kansen als bedreigingen biedt.

Op scholen in New York is bijvoorbeeld een verbod op ChatGPT ingesteld. Gaat Nederland dit ook doorvoeren? De overheid voelt niets voor een landelijk verbod en laat het aan de scholen en docenten zelf over welk beleid ze hierop voeren. Uiteraard is het een goede zaak om zowel leerlingen als docenten digitaal geletterd te maken zodat het gebruik van kunstmatige intelligentie op een verantwoorde manier wordt gedaan. Op die manier kun je vooral de mogelijkheden benutten en hoef je niet te denken in bedreigingen.

Kansen en bedreigingen ChatGPT

Welke kansen biedt ChatGPT het onderwijs? De efficiëntie en productiviteit kan en zal verbeteren. Maar ook draagt het bij aan het digitaal geletterd maken van leerlingen; zij leren werken met tools als AI. Ook in bijvoorbeeld de zorg wordt AI steeds vaker ingezet. Op dit moment zijn twee radiologen nodig om een foto te beoordelen. Kan 1 radioloog worden vervangen door AI? De ontwikkelingen hierin zijn al ver. Als mogelijke bedreigingen wordt frauderen genoemd bij schrijfopdrachten. En ook is de kans op het verspreiden van nepnieuws eenvoudiger doordat je de chatbot een overtuigende tekst kunt laten schrijven.

Voor het onderwijs is het van belang dat het de ontwikkelingen op gebied van kunstmatige intelligentie op de voet blijft volgen. Zodat er geen kloof ontstaat en het onderwijs niet achterblijft op de nieuwste ontwikkelingen.

**Leuk detail: ook deze tekst is geïnspireerd door input van ChatGPT**