Taallessen
Mediawegwijs kan bijdragen om de achterstand in taal bij leerlingen aan te pakken door gebruik te maken van digitale geletterdheid en de interesse van leerlingen in technologie en media. In deze aanpak worden de technieken van Mediawegwijs gecombineerd met woordenschat in lessen van 30 minuten, waarbij kleine groepjes leerlingen binnen of buiten de klas worden betrokken. Verschillende technologieën, zoals de 3D-pen, Blue-Bot, VR-brillen, Greenscreen en filmen/vloggen, worden hierbij ingezet. Onderzoek van de UVA heeft aangetoond dat zowel leerlingen als leraren gemotiveerder zijn en de Nederlandse taal leuker vinden door deze aanpak.
Les T01: BlueBot (groep 3 t/m 6)
In deze les wordt een Mediawegwijs techniek gebruikt voor het leren van de Nederlandse taal. Met als doel om de woordenschat te vergroten.
De leerlingen zullen de Bluebot van letter naar letter laten lopen om zo woorden te spellen, die zij op dit moment behandelen tijdens de taallessen.
Apps en technologie
- BlueBot
Bijgeleverde materialen
- Docentenhandleiding
- Mat
- Uitgeknipte letters
Leerdoelen digitale geletterdheid en taal
- Robotica
- Spelling en woordenschat
Beschikbare downloads
Les T02: Levende tekeningen (groep 3)
In deze les wordt een Mediawegwijs techniek gebruikt voor het leren van de Nederlandse taal. Met als doel de woordenschat vergroten. Deze woordenschat wordt verbreed door woorden en kleuren te leren die te maken hebben met de tekening van de leerlingen. Met behulp van de app Quiver brengen we deze tekening tot leven.
Apps en technologie
- Quiver app
- Quiver bijlagen
Bijgeleverde materialen
- Docentenhandleiding
- Tablets
Leerdoelen digitale geletterdheid en taal
- Augmented Rality
- Woordenschat verbeteren
Beschikbare downloads
Hieronder zichtbaar voor klanten die ingelogd zijn
Les T03: Lijnrobot (groep 3 t/m 4)
In deze les wordt een Mediawegwijs techniek gebruikt voor het leren van de Nederlandse taal. Met als doel de woordenschat vergroten. De leerlingen schrijven letters waar vervolgens de Tracerbot overheen zal rijden. Bij een langere les zal er ook nog een wedstrijd zijn tussen groepjes wie de meeste woorden kan maken met betreffende letters.
Apps en technologie
- Tracerbot app
Bijgeleverde materialen
- Docentenhandleiding
- Papier
- Stiften/potloden
Leerdoelen digitale geletterdheid en taal
- Robotica
- Schrijven en letters
Beschikbare downloads
Hieronder zichtbaar voor klanten die ingelogd zijn
Les T04: Toontastic (groep 3)
In deze les wordt een Mediawegwijs techniek gebruikt voor het leren van de Nederlandse taal. Om de woordenschat te vergroten. De leerlingen maken een animatiefilm waarin ze gebruikmaken van woorden die ze geleerd hebben tijdens een taalles.
Apps en technologie
- Tablets
- Toontastic app
- WiFi
Bijgeleverde materialen
- Docentenhandleiding
Leerdoelen digitale geletterdheid en taal
- Film maken
- Woordenschat vergroten
Beschikbare downloads
Hieronder zichtbaar voor klanten die ingelogd zijn
Les T05: 5D-planner (groep 3 t/m8)
In deze les wordt een Mediawegwijs techniek gebruikt voor het leren van de Nederlandse taal. Met als doel om de woordenschat te vergroten.
In deze les wordt de woordenschat van de leerlingen uitgebreid door het benoemen van de elementen van hun droomhuis. Deze bouwen zij zelf met de planner 5D-app.
De leerlingen gaan een eigen droomhuis bouwen. Alles wat er in hun droomhuis komt moeten ze op papier schrijven en dus juist spellen.
Bedenk bij hogere klassen moeilijkere woorden zoals plattegrond, Playstation, helikopter etc.
Apps en technologie
- Tablets
- WiFi
Bijgeleverde materialen
- Docentenhandleiding
- Papier en potloden
Leerdoelen digitale geletterdheid en taal
- Creativiteit
- Woordenschat
Beschikbare downloads
Hieronder zichtbaar voor klanten die ingelogd zijn
Les T06: 3D-pen (groep 4 t/m 8)
In deze les wordt een Mediawegwijs techniek gebruikt voor het leren van de Nederlandse taal. Met als doel om de woordenschat te vergroten. De leerlingen gebruiken de 3D-pen om letters en woorden driedimensionaal te schrijven. De leerlingen leren met de pen om te gaan en woorden te schrijven.
Op deze manier is spellen, schrijven en woorden leren leuker en leren de leerlingen beter. Want uit onderzoek is gebleken dat als kinderen iets doen wat ze leuk vinden, ze beter en sneller iets leren.
Apps en technologie
- 3D-pen set
Bijgeleverde materialen
- Docentenhandleiding
- Papier
Leerdoelen digitale geletterdheid en taal
- Driedimensionaal ontwerpen
- Ontwikkeling woordenschat en spelling
Beschikbare downloads
Hieronder zichtbaar voor klanten die ingelogd zijn
Les T07: Filmen en vloggen (groep 4 t/m 8)
In deze les wordt een Mediawegwijs techniek gebruikt voor het leren van de Nederlandse taal. Zodat de woordenschat wordt vergroot. Dit wordt gedaan aan de hand van een onderwerp dat speelt in de klas. Hierbij moeten de leerlingen elkaar interviewen of een blog maken om zo hun presentatie- en woordenschatvaardigheden te ontwikkelen. Schrijf op het bord welke woorden hiervoor belangrijk zijn en geef tips.
Apps en technologie
- Digibord
Bijgeleverde materialen
- Docentenhandleiding
Leerdoelen digitale geletterdheid en taal
- Filmen en vloggen
- Spreekvaardigheid en woordenschat
Beschikbare downloads
Hieronder zichtbaar voor klanten die ingelogd zijn
Les T08: Scratch Jr. (groep 5 t/m 8)
In deze les wordt een Mediawegwijs techniek gebruikt voor het leren van de Nederlandse taal. Met als doel de woordenschat vergroten. De leerlingen gaan programmeren met Scratch Jr. en zullen verschillende woorden moeten verwerken in hun programma. Moet bijvoorbeeld het woord ‘olifant’ geleerd worden, laten de leerlingen een olifant terug komen in het programma.
Apps en technologie
- Tablets
- Scratch Jr.
Bijgeleverde materialen
- Docentenhandleiding
Leerdoelen digitale geletterdheid en taal
- Programmeren
- Woordenschat verbeteren
Beschikbare downloads
Hieronder zichtbaar voor klanten die ingelogd zijn
Les T09: Muziek (groep 7 t/m 8)
In deze les wordt een Mediawegwijs techniek gebruikt voor het leren van de Nederlandse taal. Zodat de woordenschat wordt vergroot. In deze les wordt de woordenschat verbeterd aan de hand van de favoriete muziek van de leerlingen. De leerlingen gaan zelf hun favoriete Nederlandse nummer ontleden om woorden te leren.
Apps en technologie
- Tablets
- Digibord met ChatGPT
Bijgeleverde materialen
- Docentenhandleiding
- Papier/potloden
Leerdoelen digitale geletterdheid en taal
- Artificial Intelligence
- Woordenschat
Beschikbare downloads
Hieronder zichtbaar voor klanten die ingelogd zijn