Saba
…het tweede eiland
Saba was het tweede eiland van ons BES-avontuur. Wat hebben we toch geweldig werk! Ook hier zoveel enthousiasme en leergierigheid bij de leerlingen. Maar ook bij de leerkrachten. Zij zijn blij dat digitale geletterdheid een onderdeel is geworden van de lessen, zodat de leerlingen kennismaken met alle belangrijke onderdelen daarvan.
Alle onderdelen van digitale geletterdheid
De leerlingen hebben van zichzelf een hologram gemaakt, hebben woorden ‘in de lucht’ geschreven met 3D-pennen en stapten in een andere wereld met hun VR-bril. Ook gingen ze met elkaar in gesprek over cyberpesten, wat bijvoorbeeld een keerzijde is van de digitale wereld.
Hoe gedraag je je sociaal op social media? Want ook hier kun je, net als in het normale leven, niet alles zeggen en plaatsen wat je denkt. Uit onderzoek is gebleken dat vooral jongeren vaak nepnieuws geloven en dit vervolgens verspreiden. Hoe onderscheid je nepnieuws van echt nieuws? We hebben het allemaal besproken, zodat het makkelijker wordt om je goed staande te houden in de digitale samenleving.
Hieronder zie je in de slider een kleine beeldimpressie van onze weken op dit mooie eiland.
Taal en burgerschap
Op Statia zijn we er al mee gestart: een concrete bijdrage leveren aan taal en burgerschap. Hoe pakken we dat aan? De taalvaardigheid gaat achteruit. Een zorgelijke ontwikkeling. Want wij willen niet dat leerlingen alleen digitaal geletterd de school verlaten, uiteraard ook geletterd.
Uit onderzoek is gebleken dat leerlingen sneller en beter leren als ze iets leuk en boeiend vinden. En dat gebeurt als je ze woorden laat schrijven met een 3D-pen. Op deze innovatieve manier kun je ze versneld bijspijkeren in taal. Een van onze vakdocenten doet vanuit de Universiteit van Amsterdam onderzoek naar hoe digitale geletterdheid een bijdrage kan leveren aan de verbetering van taal.
Schrijven met een 3D-pen
Burgerschap wordt net als digitale geletterdheid een verplicht onderdeel van de reguliere lessen. We nemen hier alvast een voorsprong op door de leerlingen van de BES-eilanden hun leven vast te laten leggen met video’s.
Video’s maken
Hun leeftijdsgenootjes in Nederland doen hetzelfde en de uiteindelijke videoresultaten, de films, wisselen ze uit. Zo krijgen ze op een leuke manier te zien hoe het leven van de ander eruit ziet. Het is een groot succes; de leerlingen maken in groepjes een film en beleven daar veel plezier aan.
Allemaal een Mediawegwijs diploma
Yes, het Mediawegwijs diploma is binnen. Ook voor de leerlingen op Saba sloten we de lessen af met een heus diploma digitale geletterdheid. Ze werden vol trots ontvangen en aangenomen.