Homepage in Elementor

MEDIAWEGWIJS

Hoe wordt jullie school wegwijs in de jungle van digitale geletterdheid?

header1
Leerlingen klaarmaken voor de digitale toekomst
PastedGraphic-1
Lespakket digitale geletterdheid op jouw school
image
Compleet uitgewerkt lespakket
header2
Start nu met ons lessenpakket
header5
Het unieke concept dat elke leerling mediawijs maakt
image (2)
Ons team van enthousiaste vakdocenten staat klaar
header4
Vanaf groep 1 tot en met het voortgezet onderwijs
header6
Mediawegwijs brengt mediaonderwijs naar jouw school
previous arrow
next arrow

 

Mediaonderwijs is voor de meeste scholen geen onderdeel van de reguliere lesstof. Maar digitale geletterdheid, het geheel van ICT-basisvaardigheden, mediawijsheid, informatievaardigheden en computational thinking, wordt binnenkort wel een verplicht curriculum. Wil jij op jouw school al starten met toekomstgericht onderwijs? Mediawegwijs heeft een compleet lesprogramma ontwikkeld voor alle groepen binnen het onderwijs. Ons betrokken en professioneel team brengt alle know-how binnen jouw school.

Compleet programma ‘digitale geletterdheid’

  • 3D printen in de klas

  • Een gesprek starten over nepnieuws of sexting

  • Experimenteren met de Micro:bit

  • Een mening vormen over robots die het werk gaan overnemen

Een aantal voorbeelden van lessen die in ons speciaal ontwikkelde programma zijn opgenomen. Binnenkort wordt digitale geletterdheid een verplicht curriculum. Waar begin je als school? Hoe voer je dit op een efficiënte manier door? Heel eenvoudig: Mediawegwijs brengt mediaonderwijs naar jouw school.

Mediawegwijs

Mediawegwijs, een initiatief van pedagoog Ilse Godtschalk, biedt een volledig programma digitale geletterdheid voor alle scholen. Zowel voor basis-, speciaal- en voortgezet onderwijs; ieder niveau heeft een speciaal afgestemd lespakket. Ons team van professionals, waarin zowel gespecialiseerde experts als vakdocenten zitten, helpen jouw school met:

  • Een leerlijn van 48 lessen voor groep 1 tot en met 8 van het basisonderwijs

  • Een lessenreeks voor het voortgezet onderwijs en speciaal onderwijs

  • Professionalisering van leerkrachten

  • Informatie voor ouders

Wat is het doel van Mediawegwijs? Digitale geletterdheid op een passende wijze introduceren binnen elke school. Het is nu nog geen onderdeel van de reguliere lesstof op scholen maar dat wordt het wel. Onze uniek ontwikkelde lessen zorgen ervoor dat leerlingen kennis maken met alle facetten die nieuwe media en digitalisering met zich meebrengt.

 

Professionalisering van docententeam (po/vo/so/vso)

Ons team van o.a. pedagogen, didactici onderwijsexperts en media- en technologische vakmensen brengt innovatieve kennis en ervaring naar jouw school!

We helpen het docententeam middels werksessies en lezingen op zowel informerende en praktische wijze de toekomst in.

Mediawegwijs biedt bovendien teach-the-teacher ondersteuning, waarbij de docent direct ondersteund wordt en kan leren ‘on the job’.

De formule van Mediawegwijs

Leerlijn Digitale
Geletterdheid

Wat vinden leerlingen interessant? Hoe breng je deze materie in de klas als je er zelf (nog) weinig van weet?

Mediawegwijs biedt een leerlijn waar de focus primair op inhoudelijke kwaliteit ligt. De lessen zijn ingedeeld in 6 “mediawijze” thema’s. De leerlijn sluit aan bij het curriculum, met veel aandacht voor innovatieve ontwikkelingen.

Professionalisering docent & directie

Kan van een docent worden verwacht dat deze zomaar start met het geven van lessen Digitale Geletterdheid?

Het Mediawegwijs programma biedt volop begeleidings- en inhoudelijke ontwikkelingsmogelijkheden voor het hele docententeam (scholing, teach-the-teacher, coaching), alsmede voor de directie (visie/missievorming). Sessies en ondersteuning zijn in overleg te bepalen.

Stimuleren ouderbetrokkenheid

Hoe betrek je de ouders bij deze materie, terwijl je zelf ook nog lerend bent op het vlak van Digitale Geletterdheid?

Ouders worden integraal meegenomen in onze aanpak. In samenwerking met Bureau Jeugd & Media organiseren wij (een) ouderavond(en) en gedurende het schooljaar worden ouders van informatie voorzien op een wijze die bij jullie school past.

De belangrijkste vragen: Wat, Waarom, Wie?

Hoe kun je voor de leerlingen al die innovatieve media en bijzondere technologische initiatieven in een helder perspectief zetten?

Onze leerlijn is opgebouwd uit 48 lessen voor PO en een lessenreeks voor VO. Gemiddeld zes lessen per leerjaar zijn onderverdeeld in “mediawijze” thema’s:

echt & nep

programmeren

online identiteit

robots

toekomstberoepen

gaming

In elke les wordt technologie of media gebruikt. Daarnaast leren we de leerlingen stap voor stap om deze ontwikkelingen en middelen te duiden. Elke les draait om de 3 vragen hiernaast.

Aansluiting bij doelen SLO en curriculum.nu

“Digitale Geletterdheid is binnenkort verplicht in het curriculum. De Mediawegwijs gastdocenten hebben geweldig met onze leerlingen gewerkt. Stralende leerlingen en enthousiaste docenten waren het resultaat. Komend jaar gaan we zeker door! ~ Alienke Meijer, De Morgenster Amsterdam.

De Mediawegwijs aanpak wordt continu afgestemd op de doelen van SLO en curriculum.nu. ICT basisvaardigheden,
mediawijsheid,
computational thinking,
en informatievaardigheden 
hebben allen hun plek in de 48 lessen.

In de lessen voor de onderbouw PO staat spelenderwijs ontdekken centraal, met simpele technologie & apps. In de lessen voor de bovenbouw is er meer ruimte voor diepgang. Zoals filosofische of toekomst-vraagstukken of uitdagender tools en apps, zoals de Micro:bit. In het VO wordt deze lijn verder doorgezet en gaat naast aandacht voor de basisvaardigheden en de materie nog dieper.

Gedetailleerde handleiding per les: geschikt voor elke docent

“Ik wist heel weinig over robots, maar als docent kon ik meteen aan de slag met de handleiding die was bijgeleverd!” ~ Sylvia Louwris, groep 3 De Springstok Amsterdam.

De ontwikkelde materialen per les zijn voor elke docent direct te gebruiken. Onze herkenbare structuur maakt gebruik van video, klassikale interactie en opdrachten. De Mediawegwijs docentenhandleidingen zijn tot in detail uitgewerkt, zodat je zelfs zonder voorkennis de les kunt uitvoeren.

“Na het zien van de les kon ik het zelf zo nadoen. Ik zag alleen maar tevreden leerlingen. Nieuwsgierig, leergierig. Ze hebben een mooi eindresultaat neergezet.” ~  docent middelbare school Amsterdam.

Neem contact op

Aansluiten bij dit unieke, innovatieve concept?
Ilse Godtschalk is de ontwikkelaar en coördinator. Neem vrijblijvend contact met haar op voor meer informatie.