Ilse in podcast De Technoloog BNR studio Amsterdam

´De Technoloog´ podcast 18-06-2025 Op uitnodiging van Ben van der Burg ging Ilse naar Amsterdam, naar de studio van BNR nieuwsradio, voor de opname van een podcast.

Het onderwerp van de podcast “waarom het zo belangrijk is om leerlingen al vanaf jonge leeftijd digitaal geletterd te maken?” Als je dat doet, zo blijkt uit de praktijk, zijn leerlingen veel beter in staat om bewust keuzes te maken. Over hun schermtijd, over AI en bijvoorbeeld nepnieuws. Op dit moment is de richtlijn ‘Gezond schermgebruik’ een hot topic. Iedere nieuwszender, krant en online medium schrijft erover. Het kabinet heeft, op basis van ondertekende brandbrief van 14oo deskundigen die pleiten voor een social mediaverbod voor kinderen onder de 16, een richtlijn opgesteld. Het is geen verbod, maar wel een advies. Voor kinderen onder de 2 jaar wordt schermgebruik afgeraden, terwijl het advies voor jongeren van 12 jaar en ouder is om niet meer dan 3 uur per dag achter een scherm door te brengen.

Volgend vraagstuk voor veel ouders: “wanneer geef je kinderen een eigen smartphone?” Als advies, vanuit de richtlijn, geldt vanaf groep 8. En wanneer mogen ze dan toegang hebben tot verschillende social mediakanalen als TikTok en Snapchat? Vanaf 15 jaar. Het kabinet heeft alleen een richtlijn opgesteld, omdat handhaven onbegonnen werk is. Ilse vraagt zich af of zo’n richtlijn nodig is, omdat als kinderen meer weten over de digitale wereld, ze betere keuzes kunnen maken dan kinderen die niet digitaal geletterd zijn. Daarom dit positieve tegengeluid als antwoord op alle zorgen.

Positief tegengeluid

We begrijpen heel goed dat ouders, leerkrachten en deskundigen zich zorgen maken over het schermgebruik van jongeren en de 24/7 toegang tot de digitale wereld. “Op de scholen waar wij komen en zijn geweest horen we ook positieve geluiden van de leerlingen zelf. Ze vinden het fijn om met elkaar te praten over bijvoorbeeld social media, AI en cyberpesten. Ze geven aan dat ze op een andere manier kijken naar hun eigen keuzes. Ze vinden het jammer dat ze haast niet meer naar buiten gaan doordat ze uren zitten te gamen” licht Ilse toe in de podcast. “Ook krijgen we terug dat nu de smartphones in de klassen niet meer zijn toegestaan de leerlingen meer focus en minder afleiding hebben, dat is een goede zaak”. “Maar door vanaf groep 1 digitale geletterdheid en mediawijsheid aan te bieden naast de reguliere vakken, zien we bij deze kinderen dat ze anders aankijken tegen schermgebruik en AI. Ze zien de kansen, en zijn zich veel meer bewust van de keerzijde van de digitale wereld.”

Mediaopvoeding

Ilse: “Als je als school de handen ineen slaat met de ouders/verzorgers, dan bied je de kinderen een complete mediaopvoeding. Het is niet alleen een taak van school om mediaonderwijs aan te bieden en in gesprek te blijven gaan met de leerlingen. Het is ook belangrijk dat ouders snappen waar hun kinderen mee bezig zijn. Kijk bijvoorbeeld mee met wat je kind online doet. Voor leerkrachten geldt hetzelfde: blijf met de kinderen in gesprek”.

Advies van Ilse: “digitale geletterdheid is net zo belangrijk als lezen en rekenen. En het moet niet stoppen na de basisschool.”

Bekijk en luister de hele podcast hier